.

Social Commerce: Dit is hoe jij ermee kan scoren

Je producten rechtstreeks verkopen op social media zoals Facebook en Instagram valt niet meer te negeren en zit anno 2020 helemaal in een stroomversnelling. Dit is hoe jij ermee kan scoren.

Wat is Social Commerce?

Social Commerce, ofwel "sociale handel", is het verkopen van je producten op social media platformen zoals Facebook en Instagram. Waar je momenteel nog potentiële klanten uit deze platformen haalt en naar je webshop aantrekt, houd je deze klanten BINNEN deze platformen en vind het volledige verkoopproces plaats OP Facebook en Instagram.

FB:IG Shopping.png

Het verkoopproces via social commerce is even simpel als eenvoudig:

1. Je fan ziet een post van je op Instagram en Facebook.

2. Met een simpele klik op de post opent de fan de productpage binnen Instagram en Facebook

3. Afrekenen kan eenvoudig via Facebook/Instagram zelf*

*Mei 2020: Het afrekenen is enkel beschikbaar in de USA, maar zal in de komende maanden wereldwijd worden uitgerold.

Wat bet​ekent dit voor handelaars en merken?

Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat handelaars en merken een nieuw verkoopkanaal tot hun beschikking hebben waarmee ze potentiële klanten op een extra manier, naast hun webshop om kunnen bereiken.

Het grote voordeel van Social Commerce is dat de eCommerce customer journey, waar nu nog heel veel conversiekillers in kruipen, tot een minimum zal worden herleid. Het kopen op social media zal voor klanten enkel de absoluut noodzakelijke stappen vragen om het proces van bekijken van een product tot effectief aankopen zo klein mogelijk te maken. Iets wat handelaars en merken enkel maar ten goede kan komen.

"Social Commerce is het eCommerce-landschap volledig aan het veranderen.
Adapt or die..."

Wat betekent dit voor mijn webshop? Moet ik deze offline halen?

Een eenvoudige vraag, met een eenvoudig antwoord: Absoluut NIET. Social Commerce en Shopping op social media moet je duidelijk bekijken als een EN en niet als een OF verhaal.

Social Commerce zal op termijn zeer hard groeien en in de nabije toekomst zelfs je belangrijkste verkoopkanaal worden, maar dat wil niet zeggen dat je daarom je webshop volledig offline moet halen.

De reden hiervoor? De "macht" die social media in handen hebben. Facebook en Instagram zullen in de komende maanden ongetwijfeld continu sleutelen aan Social Commerce, waardoor jij als handelaar of merk steeds zal moeten aanpassen aan wat ze je opleggen.

Door je eigen webshop te behouden NAAST social commerce, heb je nog steeds een verkoopkanaal in bezit waar jij volledige controle over hebt. 

Social commerce is een BIG thing dat ideaal combineert met je eigen webshop.

Wat met Facebook shops? Kan ik deze gebruiken?

Facebook kondigde in mei 2020 Facebook Shops aan. Met Facebook Shops zal iedere handelaar of merk, groot of klein in staat zijn om via social media aan social commerce te doen.

Facebook Shops is een uitbreiding op het bestaande Instagram Shopping, dat momenteel door grote winkelketens in de USA kan worden gebruikt. Via Instagram Shopping kunnen fans nu reeds bestellen op Instagram, zonder daarvoor naar een externe webshop te moeten worden geleid (social commerce in praktijk dus).

In de komende maanden zal deze mogelijkheid worden doorgetrokken naar Facebook en zal iedere handelaar en merk wereldwijd in de mogelijkheid zijn om ook via Facebook met social commerce te starten. 

Belangrijk om te onthouden is dat social commerce steeds een EN verhaal met je eigen webshop zal zijn en geen OF verhaal.

Wat zijn de gevolgen van social commerce op mijn advertentiebeleid?

Samen met de aankondiging van Facebook Shops, kondigde Facebook ook aan dat consumenten je Facebook Shop kunnen vinden via je bedrijfspagina, stories EN advertenties.

We verwachten dat er samen met de uitrol van Facebook Shops, de mogelijkheid zal bestaan om advertenties te laten lopen met als bestemming jouw Facebook Shop.

Het verleden leert ons dat een soortgelijke aanpassing steeds gepaard gaat met heel wat "trial-and-error" en het een kwestie zal zijn om winnende combinaties te vinden. Daarnaast verwachten we dat er via social commerce goedkopere conversies zullen kunnen worden behaald, omdat de customer journey zich enkel tot het absoluut noodzakelijke zal beperken én jouw klant veel sneller geneigd zal zijn om tot een aankoop over te gaan.

Een nieuw 360° eCommerce Agency

We zijn een jong eCommerce Agency dat bedrijven, webshops en dropshippers 360° helpt en ondersteunt met alles wat ze nodig hebben om hun (online) business naar het absolute volgende level te brengen.

De meeste bedrijven en webshopeigenaren lijken vaak niet te beseffen dat wanneer je een schaalbaar model bouwt dat €2 verdiend voor iedere €1 die je spendeert, er niets is wat je nog kan tegenhouden de business van je dromen te bouwen.

Waarom ECOM360?  Bij ECOM360 geloven we enorm in "Practice What You Preach". Doordat we zelf eigen webshops beheren, staan we letterlijk in-the-field en weten we als geen enkele andere wat er wel en niet werkt wanneer het op eCommerce aankomt.

Wij helpen je met alles wat je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wil bereiken: Succes! En dat doen we 360° rond!

OFFICIAL FACEBOOK PARTNER
CONTACT US

support@ecom360.be

ECOM360 BV

Bedrijvencentrum De Burcht

Burchtstraat 10/19

9300 Aalst

BTW BE 0759.687.271

OFFICIAL SHOPIFY PARTNER

© 2020 | Gemaakt door ECOM360 |