.

Hoe doe ik winstgevend aan eCommerce?

Drie zaken waar je rekening mee moet houden om winstgevend aan eCommerce te doen.

Hey allemaal, Glenn hier, Advertising Expert bij ECOM360. In dit blogbericht ga ik het hebben over iets wat je eCommerce-business maakt of kraakt: winstgevendheid.

Winst is uiteindelijke datgene waarvoor je ooit met eCommerce bent begonnen of wil beginnen. Toch blijkt het in de praktijk vaak zo lastig te zijn om je webshop winstgevend te krijgen. Hoe kan dat?

Eerst en vooral speelt de toegankelijkheid van eCommerce een enorm grote rol. Vandaag heeft iedereen een overvloed aan informatie bij de hand en is het vinden van informatie over hoe je een webshop moet starten in letterlijk 2 klikken te vinden. Dat maakt dat het voor iedereen mogelijk is om met die informatie aan de slag te gaan en een webshop te starten. 

Hierdoor ontstaat er een situatie waarin meer bedrijven
dezelfde niches gaan benaderen, waardoor er een hogere mate van concurrentie actief is binnen die niche en de kosten om consumenten uit die niche effectief naar klant om te zetten enorm stijgen, waardoor het vooral de Facebook's en Google's van deze wereld zijn die winnen. 

Benieuwd hoe wij nagaan of webshops effectief winst maken? Kom het hier te weten.

Net door die hoge mate van concurrentie zal het voor velen lastig worden om effectief winstgevend aan eCommerce te doen. Daarom lijst ik drie zaken op waar je rekening mee moet houden om winstgevend aan eCommerce te gaan doen.

 

Ook al start je maar pas, of ben je al verder gevorderd, rekening houden met deze zaken zal je helpen je focus te verleggen en anders naar de zaken te gaan kijken, waardoor je op de juiste weg zal staan naar winst.

1. Overdenk het maken van je webshop niet.

Velen investeren enorm veel tijd aan de lay-out van hun webshop en willen alles er piekfijn uit laten zien. Hierdoor verspelen ze veel tijd aan wat er echt toe doet: zorgen dat hun webshop verkoopt. En, begrijp me niet verkeerd, een webshop die er mooi uitziet is belangrijk. Echter merk ik dat het voornamelijk degenen zijn die hun webshop basic houden, degenen zijn die betere resultaten halen dan iemand die dagen en weken aan zijn of haar webshop heeft gesleuteld. Idealiter zou je webshop binnen de 48uur klaar moeten zijn. Aanpassingen kun je erna nog steeds doorvoeren.

2. Denk vooral lange termijn

Een groot "probleem" dat zich in de hedendaagse eCommerce wereld voordoet is het feit dat velen denken even snel geld te pakken en dan te vertrekken. Echter zullen deze bedrijven al snel aanlopen tegen hetgene wat ik vaak "Wall of eCom death" noem. 

Door de hoge mate van concurrentie met andere webshops in niches zal de kost om een klant te maken enorm stijgen, zo stijgen dat er om één klant te maken nauwelijks iets van winst over zal blijven. Aangezien de kost -per-aankoop van je advertentie bijna gelijk zal zijn dan je marge (zeker wanneer je nog niet écht ervaren bent met Facebook Ads) eten de Facebook's en Google's van deze wereld je marge en je winst zo weg. Als je dan de instelling hebt van korte termijn geld rapen, zul je teleurgesteld achterblijven.

Hoe moet ik het dan wel doen hoor ik je denken? Wel, simpel. Denk op de lange termijn. Van zodra je een klant binnen hebt, begint het pas. Zorg dat die eerste levering perfect verloopt en volg die klant nadien verder op door enorm veel waarde te geven. Focus je met andere woorden op de Lifetime Value van die klant. Je zal merken dat het goedkoper is (of zelfs gratis) om te verkopen aan een bestaande klant, dan nieuwe klanten aan te trekken.

 

Om dit in een voorbeeld uit te leggen. Hoe groot is de kans dat je nog eens bij Zalando zal bestellen, nadat je er klant bent geworden? Inderdaad, groot. Wel, zorg ervoor dat jouw webshop de Zalando van jouw niche wordt & verkoop ook aan bestaande klanten, het is immers daar waar de effectieve winst te halen valt.

3. De kost-per-aankoop moet je belangrijkste metric zijn

Iets wat veel bedrijven niet lijken te begrijpen wanneer ze voor hun webshop gaan adverteren, is dat de kost-per-aankoop, ofwel de prijs in € die jij aan Facebook en/of Google betaald om een klant aan te trekken, de aller, aller, allerbelangrijkste is.

Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: Sales! Toch zie ik nog veel bedrijven zich baseren op aantal toevoegingen van winkelmandje, of het aantal kliks op hun advertenties. Ondanks dat dit belangrijke metrics zijn en bijdragen aan de sales, zijn dit niet de zaken die je geld gaan opleveren. Baseer je bij beslissingen voor advertenties dus op datgene dat voor sales zorgt: de kost-per-aankoop.

 

Dit is hoe wij berekenen of een webshop al dan niet winstgevend is.

Deze GRATIS tool zal je helpen berekenen of je store effectief winstgevend is.

Download hier de gratis ECOM360 Reverse Engineering File

Eind 2019 hebben we een Excel-File gemaakt die op basis van de data die je invoert, automatisch berekend of je business winstgevend is of niet.

Het invullen van de file duurt maximaal 5! minuten per dag. De data die je moet invullen kun je aflezen uit de back-end van je webshop, Facebook/Google.

We weten dat er Apps bestaan die dit dagelijks automatisch voor je berekenen. Het enige probleem hiermee is dat deze vrij snel zéér duur worden. Deze file kun je van ons volledig GRATIS downloaden en levenslang gebruiken. Iedere maand ontvang je ook GRATIS updates.

De ECOM360 Reverse Engineering File is begin 2020 in de beta-fase getest geweest door 15 verschillende bedrijven, actief in de eCommerce. Op basis van hun bevindingen en feedback hebben we aanpassingen doorgevoerd om de file nog beter en sterker te maken! Hierdoor kunnen we zeggen dat deze nu perfect zijn werk doet.

Kom NU te weten of je webshop al dan niet winstgevend is.

We geven iedereen GRATIS de ECOM360 Reverse Engineering File.

Geen "catch" - gewoon helemaal GRATIS.

Wij vinden serieus dat iedereen moet weten of zijn/haar webshop winstgevend is.

Het enige wat je hoeft te doen is een mail sturen naar support@ecom360.be met als onderwerp: eCom360 Reverse Engineering File

Binnen de 48u bezorgen we je de Excel file via e-mail

OFFICIAL FACEBOOK PARTNER
CONTACT US

support@ecom360.be

ECOM360 BV

Bedrijvencentrum De Burcht

Burchtstraat 10/19

9300 Aalst

BTW BE 0759.687.271

OFFICIAL SHOPIFY PARTNER

© 2020 | Gemaakt door ECOM360 |